کد خبر: ۲۲۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
ورزش سه نوشت: استادیوم زیبای شهر تهران وضعیتی کاملا نابسامان پیدا کرده و هیچ نشانی از ورزشگاه میزبان یک مسابقه فوتبال در آن دیده نمی‌شود!

مصاحبه صبح امروز علی جوادی، مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران، مبنی بر طی شدن بخش زیادی از مراحل بازسازی ورزشگاه تختی و آمادگی این ورزشگاه برای میزبانی از بازی‌های لیگ برتر از نیم فصل مسابقات آنقدر امیدوارکننده بود که خیلی‌ها تصور کردند نهایتا از اوایل زمستان مشکل کمبود ورزشگاه در پایتخت با بازگشت تختی حل شود و تیم‌های تهرانی بتوانند با شرایط بهتری میزبان حریفان خود باشند.

چند ساعت بعد از صحبت‌های مدیرکل اداره ورزش استان تهران خبرنگار "ورزش سه" برای بررسی آخرین وضعیت ورزشگاه تختی به این مجموعه سر زد و در کمال ناباوری با صحنه‌های عجیبی مواجه شد که هیچ نشانی از صحبت‌های مقام ارشد ورزش استان تهران در آن دیده نمی‌شود!

1930687

ورزشگاه تختی تهران که در سالیان گذشته به واسطه معماری آن به زیباترین استادیوم فوتبال ایران معروف بوده، حالا در همه بخش‌ها کاملا تخریب شده و حتی چمن آن هم برخلاف گفته‌های مدیران ارشد ورزش شرایط مناسبی ندارد و بعید است تا چند ماه بعد مهیای میزبانی از لیگ برتر شود!

مشاهدات خبرنگار "ورزش سه" از بخش‌های مختلف ورزشگاه تختی که اکثر آنها قابل استفاده نیست از نظرتان می‌گذرد:

1930691

**چمن ورزشگاه، شبیه به علفزار
چمن ورزشگاه تختی در روزهای خوب خود میزبان بسیاری از بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران بود؛ این چمن اما با وجود وعده‌های داده شده پرتعداد درباره بازسازی و ترمیم هرگز شرایط خوبی ندارد و بیشتر شبیه به یک علفزار می‌ماند! پستی و بلندی‌های فراوان در چمنی که شاید ماه‌هاست کوتاه نشده به اندازه کافی ناآماده بودن آن را نشان می‌دهد. در این شرایط مشخصا از بخش‌هایی که چمن رشد نکرده می‌شود دید که روی خاک و اطراف چمن‌ها جلبک وجود دارد که نشان از عدم رسیدگی به آن از مدتی طولانی است.
علف‌های هرز هم داخل چمن به وفور یافت می‌شود و اگرچه از نمای دور و بالا اینطور به نظر می‌رسد که با کوتاهی چمن شرایط مناسبی بر آن حاکم است اما وقتی وارد زمین می‌شوید، شرایط نامناسب آن را به خوبی مشاهده می‌کنید. شرایطی که به شما ثابت می‌کند این زمین امکان برگزاری مسابقه فوتبال آن هم در سطح لیگ برتر را ندارد!

1930692

**نه نیمکت وجود دارد، نه تیر دروازه!
موضوع دیگری که لازمه یک بازی فوتبال در سطح حرفه‌ای است و در تختی دیده نمی‌شود، نیمکت‌های مربیگری و تیر دروازه‌هاست! اگرچه اسکلت نیمکت‌های مربیگری و نیمکت ناظران در کنار زمین تختی باقی مانده، اما صندلی‌های روی نیمکت برداشته شده که احتمالا دلیل آن جلوگیری از تغییر رنگ و فرسودگی صندلی‌ها بوده است. از سوی دیگر تیر دروازه‌های تختی نیز سر جای خود قرار ندارد که احتمالا مسئولان آنها را برداشته‌اند تا شاید بعد از انجام تعمیرات لازم، در موقعی که نیاز شد، دوباره تیر دروازه‌ها را به جای خود برگردانند.

1930690

**رختکن‌ها و اتاق‌ها مخروبه شد!

بر اساس قوانین همه ورزشگاه‌هایی که می‌خواهند میزبان بازی‌های لیگ برتر و لیگ یک باشند باید حداقل سه رختکن کاملا تمیز شده و مجهز و البته چند اتاق برای ناظران، داوران، دوپینگ و... داشته باشند. ورزشگاه تختی از نظر جغرافیایی همه این اتاق‌ها و رختکن‌ها را داراست اما نسبت به گذشته شرایط آنها غیرقابل‌باور شده است.

اتاق‌های مجموعه با شیشه‌های شکسته باقی مانده و در نزدیکی اتاق‌ها انبوهی از خاک و نخاله دیده می‌شود که حتی ورود و خروج به آنها را نیز مختل کرده است. از سوی دیگر رختکن‌های مجموعه هم مدت‌هاست استفاده نشده و اگرچه ورود به آنها از سوی مدیران میسر نیست اما از پشت شیشه‌ها می‌شود فهمید که رختکن‌ها حتی نسبت به دوران انجام بازی در تختی هم شرایط نامناسب‌تری دارند.

1930686

**شیشه‌های شکسته، آبخوری‌های بدون شیر!

بیشترین موضوعی که در ورزشگاه تختی توجه شما را جلب می‌کند، شیشه‌های شکسته شده است. سرویس‌های بهداشتی عمومی مجموعه تختی عملا بلااستفاده است و البته که شیشه‌های آنها نیز شکسته شده است. شیشه‌های اتاق‌های مجموعه نیز این شکستگی را همراه خود دارد. حتی آبخوری‌های ورزشگاه هم با مشکل مواجه است. بسیاری از آبخوری‌ها شیرهای سالم ندارند و اگرچه آب مجموعه قطع نشده (!) اما کمبود شیر در آبخوری به وضوح دیده می‌شود.

1930684

**انبوه نخاله در اطراف زمین

یکی دیگر از موضوعاتی که در اطراف زمین چمن ورزشگاه تختی و مقابل درهای ورود دیده می‌شود، وجود نخاله‌های ساختمانی و زباله‌هاست. اگرچه هنگام مراجعه خبرنگار ما به ورزشگاه هیچ اثری از بازسازی و تعمیرات و وجود کارگران دیده نمی‌شد، اما نخاله‌های به دست آمده از تعمیراتی که از قبل انجام شده همان اطراف زمین و مقابل ورودی‌ها رها شده و انگار اقدامی هم برای جمع‌آوری آنها صورت نگرفته است.

1930685

**بازی زیر نور را فراموش کنید!

نگاهی به کابل‌های فرسوده برق فشار قوی مجموعه تختی و هچنین تابلوهای برق کاملا فرسوده شده به خوبی نشان می‌دهد که حتی اگر بخش‌های دیگر ورزشگاه هم بروزرسانی شود، امکان برگزاری بازی زیر نور در این ورزشگاه نیست! سیستم برقی ورزشگاه تختی نیاز به تعمیرات اساسی دارد که ظاهرا هنوز اقدام خاصی برای آن صورت نگرفته است.

**دویدن در پیست تارتان ممنوع!

یکی از خصیصه‌های ورزشگاه تختی داشتن پیست تارتان برای دوومیدانی کاران بوده است. این ورزشگاه حتی حوضچه مخصوص پر از خاک برای انجام ورزش پرش طول و پرش ارتفاع را نیز داشت. حالا اما پیست موجود در اطراف چمن کاملا تخریب شده ودر حوضچه مخصوص هم بیشتر از هر چیز گیاه‌های رشد کرده از زیر خاک مشاهده می‌کنید! بخش‌هایی از پیست تارتان ورزشگاه تختی از جای خود بلند شده و بعید است تا نوسازی دوباره این پیست امکان برگزاری مسابقات دوومیدانی در آن وجود داشته باشد.

1930689

**زمین شماره دو هم تخریب شده است!

پشت زمین اصلی ورزشگاه تختی از دیرباز یک چمن مصنوعی هم وجود داشت. این چمن که به مدارس فوتبال اجاره داده می‌شود، اکنون محلی برای تمرینات پایه‌های فوتبال است اما چمن این زمین هم شرایط خوبی ندارد. فرسودگی کامل چمن مصنوعی زمین شماره دو تختی عملا یک سطح زبر با گرانول‌های فراوان را برجا گذاشته که می‌تواند آسیب‌های جسمی زیادی را برای کودکان جویای فوتبال به جای بگذارد.

**این ورزشگاه به این زودی آماده نمی‌شود

سکوت موجود در ورزشگاه تختی به خوبی عدم توجه لازم به این مجموعه که روزی یکی از پرطرفدارترین ورزشگاه‌های ایران بود را نشان می‌دهد. با بررسی همه شرایط درباره تختی می‌شود به راحتی حدس زد که با شرایط کنونی امکان استفاده از تختی در بازی‌های لیگ برتر (حتی از نیم فصل دوم) بیشتر به یک شوخی شبیه است. مدیران ورزش استان تهران و همچنین ورزشگاه تختی در طول دو سه سال گذشته که این ورزشگاه از میزبانی در لیگ برتر محروم شده، بارها وعده تعمیرات و بازگرداندن آن به چرخه مسابقات فوتبال را داده بودند، اما این وعده‌ها هرگز عملی نشده و بعید است الان هم اتفاق خاصی در این رابطه رخ بدهد.

1930688

ورزشگاه تختی در حال حاضر هیچ‌کدام از ابزارهای لازم برای میزبانی از مسابقات فوتبال در سطح حرفه‌ای را ندارد و بی‌شک اینکه با توجه به وضعیت سکوها و چمن ورزشگاه آزادی، جایگزین آن در لیگ برتر و مسابقات دیگر شود، در حال حاضر شایعه یا یک رویا بیشتر نیست. تختی ماه‌ها و شاید بیشتر کار دارد تا دوباره بتواند زیبایی‌هایش را در فوتبال ایران به رخ بکشد.

257 251

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار